Ja, vad ska man säga?

By Sakul on 8/11/2009 09:39:00 fm

Filed Under: , ,

Jag tänker inte sitta här och klaga mig igenom ett helt inlägg. Dels har jag ingen större lust till det och dels gör det ingen större nytta. Jag kan säga som så att under de första 30 minuterna var de Blåsvarta det sämsta lag jag sett på en fotbollsplan, alla kategorier. Under den perioden var det EN spelare som sprang. Det var Petter Österberg. En eloge till honom. Och RiRi försökte iaf ta de där målen, även om han kanske inte lyckades helt perfekt. Jag ska försöka plocka ut det positiva. När jag tänker efter så kan jag plocka fram rätt mycket från de sista 45 minuterna. Kanske är det för att jag har svårt att vara arg på Sirius, eller så är det för att det faktiskt fanns en del bra på slutet. Döm själva.


Richard Richardsson är en av Superettans bästa målvakter och det visar han allt som oftast. Han är den stabilaste målvakt Sirius haft på många säsonger. Det kunde garanterat ha blivit ett par mål till igår om det inte varit för Richard.

Haisem Ismail började jävligt knackigt, precis som resten av laget, men han spelade iaf upp sig litegrann mot slutet. Han gjorde en galen rush från straffområdet upp mot BoIS ytterback och hoppade in i en nickduell. Visserligen missade han, och vanligtvis hade jag blivit fly förbannad över den där rushen. Men den bröt iaf mönstret litegrann. En blåsvart spelare som sprang! Han rushade! Och vet ni vad? Han rushade till och med tillbaka efter att han missat nickduellen. Sådant såg vi inte mycket av igår kväll. Dessutom hade han en riktigt farlig frispark. Det är en bra vänsterfot han har, Haisem.

Patrik St Cyr visade upp sina "blodtörstande rottewiler"-kunskaper så fort han kom in. Han jobbade, han tacklade, han gjorde en Haisem-rush över hela planen. Han var precis så bra som jag visste att han var. Här har vi ett riktigt guldkorn och jag undrar fortfarande varför i hela friden han inte fick starta.

Petter Österberg var den enda som försökte spela fotboll under de första 30 minuterna. Och inte slutade han med det i andra halvlek heller. Petter har utan någon som helst tvekan varit Sirius bästa spelare i år. Han jobbar alltid, han kan passa, han kan skjuta (framförallt), han kan dribbla och han har till och med tränat upp sina bedrövliga inlägg från förra året. De hamnar numera betydligt närmare målet än korvkiosken.

Eric Jernberg var lika dålig som större delen av laget i början. Under sista halvtimmen visade han dock ännu en gång att han verkligen kan spela fotboll. Hans frisparkar är nästan alltid farliga, oavsett om han skjuter eller slår ett inlägg. Han hade dessutom ett livsfarligt distansskott mot slutet. Han har blicken för spelet och han har bollkontrollen, han behöver bara visa det lite oftare.

Under de första minuterna av Johan Petterssons inhopp visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta, för det såg ut precis som det gjort hela den här säsongen för P. Han fick helt enkelt ingenting uträttat, inte ett dyft. Han sprang men det hände ingenting. Men sen, helt plötsligt, hände det faktiskt något. Jag vet inte om det var tack vare att Daniel Hoch kom in och P fick en duglig anfallspartner, men helt plötsligt hade P boll. Och han gjorde något vettigt av den. För en liten stund var han extremt mycket närmare sin riktiga potential än han han varit på många många matcher. P är en riktigt bra fotbollsspelare som dessutom har ett hjärta för klubben. Minns klubbmärkeskyssen borta mot BoIS förra säsongen. Jag hoppas verkligen att han kan fortsätta på det här spåret.

Sist men inte minst, Daniel Hoch. Mannen, myten, legenden. Han har aldrig varit och kommer aldrig att bli den i laget som springer och jobbar mest, men herregud vilken fotboll han kan spela när han är på humör. Han kom in och klackade, dribblade, slog inlägg med utsidan av foten, gjorde ett kung fu-spark-volleyskott i ansiktet på en BoIS-försvarare. Han höll i bollen och han passade iväg den. Inte en enda gång tappade han boll eller slog en felpassning, allting satt som en smäck. Kanske är det lökandet som hindrat Hoch från att spela på en högre nivå än han fått göra i sin karriär, för han kunde garanterat ha blivit större än han blev, men just nu är jag otroligt tacksam för att ha honom i Sirius. Bara han jobbade lite lite till så...

Det var det, tror jag. Jag tänker avsluta med att redan nu ta ut min startelva till nästa match, J-Södra borta. Jag har redan extremt klart för mig hur jag vill att den ska se ut. Vissa förtjänar inte att få spela efter igår, men vi har tyvärr inte hur många alternativ som helst i laget. Dessutom fortfarande en del skador.

RiRi

Sunshine - Luggen - Segerström - Haisem

Petter - Jernet - Love - Ian

P - Hochen

Den för stora önskebänken: Ahlm, Blomman, Bringan, Mani, Östlund, Olausson, Sunday

Alla på den där bänken skulle gärna få starta, men vissa är som sagt skadade och vissa får inte plats.

0 kommentarer for this post